پشت کوهها

گذشته پشت کوهها

آهن ربای محرم

يكشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۰۱:۴۵ ب.ظ

محرم با همه زیبایی ها و آموزندگی هایی که دارد ولی رفتار آدمها در این دوره زمانی، به خصوص 10 روز اول محرم برای من خیلی جالب بود. این دومین محرمی بود که من در خارج از ایران بودم و شاهد صحنه های جالب.

یک روی این سکّه رفتار آدمهایی مخالف عزاداری و این گونه مجالس بود. یکی از دوستان در صفحه ایرانیان استرالیا در فیس بوک آدرس مراسم روضه و عزاداری را نوشته بود که صدها پیام مخالف و دشنام از طرف ایرانی ها در ذیل آن نوشته شده بود. این موضوع برای من جالب بود از این جهت که من همیشه فکر می کردم مخالفین اهل بیت (ع) تنها در سالهای بسیار دور وجود داشته اند و این روزها مردم بی اعتنا هستند و نه دشمن! . در اتفاقی دیگر پرچم عزای امام را همین ایرانی ها بارها از سر در محل مراسم کنده بودند و مسئول آنجا مجبور به نصب مجدد شده بود.

 

روی دیگر سکّه آدمهایی بودند که با وجود عدم اعتقاد به آداب مذهبی در این مجالس شرکت می کردند. در روزی که در وسط شهر مراسم سینه زنی برگزار شده بود کسانی را دیدم که می دانستم اهل اسلام و نماز و روزه و این چیزها نیستند ولی نمی دانم چه چیزی باعث می شد از تمام طول سال این یک مراسم را از دست ندهند و با تمام وجود شرکت می کردند. به علاوه در مجالس عزاداری هم کسانی آمده بودند که مسیحی بودند و به گفته صاحب مجلس از این مراسم حاجت گرفته بودند.

 

من همیشه گفته ام که جذب افراد غیر ایرانی به علت بی طرفی در دیدگاهشان بسیار راحتر از برخی از ایرانی ها است. به علاوه جذبه حسین (ع) و عاشورا این اندازه هست که کافی است انسان دلی بی ریا و به عبارتی بی طرف داشته باشد تا جذب آن شود. ولی دشمنی و کینه انسان را از درون تباه می کند.

 

و سخن آخر اینکه: " ایستاده به نماز یا نشسته به شراب چه فرق می کند وقتی زیر علم حسین (ع) نباشی"

 

(تنهایی)


در ادامه مطلب هم تصاویری ببینید از مراسم روز عاشورا در ملبورن !



۹۲/۰۸/۲۶
پشت کوهها

نظرات  (۱۰)

با تشکر از جناب تنهایی

 

خوبه که استرالیا میذارن تو خیابونها مراسمی باشه. بعضی کشورها عزاداران تو خونه مراسم میگیرن فقط.


با تشکر از شما

بله، اینجا برگزاری مراسم مذهبی آزاده :)
۲۶ آبان ۹۲ ، ۱۶:۱۲ مـَـ ه جَـبـیـטּ
این متن
عالی بود ..

خیلی ..

متشکر می باشم :)
آخی...
منم چندتا پست آخر وبلاگم در همین روابطه...


واقعا ؟!
ما رو بگو فکر کردیم اولین نفری هستیم از این چیزا می نویسیم !

حاجی من بهت افتخاار می کنم !
خیلی کارت درسته !
تو خیلی خوبی !
سوغاتی یادت نره !

اینا رو جدی گفتی یا برای اون سوغاتی آخرش :|

میشه دلیلتو هم بدونم ؟

دلیل چی؟!
اگر منظورتون دلیل نظری هست که در انتهای مطلب دادم، که با مقایسه دو روایت مشخص میشه !
ﺣﮑﺎﯾﺖ ﺩﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﯾﺎﺭ ﺗﺎ ﺩﯾﺎﺭﺕ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻟﺖ ﮐﺠﺎ ......

کمی پیچیده گفتید ولی موافقم !
جمله ی آخر  خیلی خوب بود

قابلی نداشت :)
سوغاتی منم که همشهریتم یادت نره. کپت میکنما اگه نیاری

حاجی بیا پاسخگو باش !
کپت میکنه خلاصه!
۰۱ آذر ۹۲ ، ۰۲:۲۵ خارج ازچارچوب
حس می‌کنم عزاداری کردن و دسته راه انداختن تو این کشور سوسولیا خیلی موثرتره و خالص‌تر نسبت به ایران خودمون

این رو باید جناب تنهایی نظر بده.
سلام

این که آهن ربا نیست!

آدم رباست...


این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست...

هعی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">